smultronparadiset.blogg.se

Välkommen till mitt smultronparadis! Är mamma till två små smultron. Älskar att arbeta i trädgården, vara ute i naturen, baka och sy. Har precis flyttat till landet och en misskött trädgård så just nu blir det en massa arbete i trädgården.

Surdeg

Publicerad 2015-03-06 14:36:01 i Allmänt,

I början av mitt förhållande med min make fick han för sig att istället för att köpa bröd så skulle vi baka brödet själva. Det varade inte någon längre period, men vi kom i kontakt med surdeg och resultatet blev ett gott bröd som kändes nyttigt. Vet dock inte om det är nyttigare, men det är iallafall gott.
Nu fick jag åter för mig att göra en surdeg. Sagt och gjort. Använde receptet som finns på baksidan av Grovt rågmjöl. Resultatet blev 10 följande påsar:
Var tvungen att baka bröd av surdegen såklart för att känna mig som en riktig husmor. Resultatet blev:
 
Det är bara tre bröd på bilden, men det blev totalt fyra härliga bröd. Receptet på bröden kommer även det från baksidan av Grovt rågmjöl, men jag använde solroskärnor istället för rågmjöl på toppen av bröden.
Min man köpte getost till mig häromdagen (har ett enormt behov av getost förtillfället), men eftersom jag inte kan äta den vanliga som har en utsida av mögelost, hittade han en bredbar getost. Jag rekommenderar varmt denna getost som var fantastiskt god och passade perfekt på surdegsbröden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela